نقش کلیدی انسولین موجود در مغز در رفتارهای تغذیه ای

21 ژوئن 2014- یک مطالعه جدید نشان داده است که انسولین در مغز به تنظیم گرسنگی کمک می کند و چندین عملکرد شناختی مهم را تحت تاثیر قرار دهد.تغییرات فعالیت های عملکردی انسولین در مغز ممکن است بر تغذیه، وزن بدن و افزایش خطر ابتلا به مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 تاثیر گذارد.

قبلا مشخص شده بود که انسولین، شبیه به گرلین (هورمون دیگری است که باعث احساس گرسنگی ما می شود)، در یک ناحیه از مغز به نام هیپوتالاموس تاثیر می گذارد.علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که بعضی از گیرنده های مغزی انسولین، میانجی اثرات متفاوتی مانند توسعه ی عصبی و همچنین فرآیندهای شناختی از قبیل توجه، عملکرد اجرایی، یادگیری و حافظه می باشند.

محققان مرکز هلمهولتز در مونیخ به منظور درک بهتر مکانیسم عملکرد انسولین تلاش کردند تا انسولین را از طریق یک اسپری بینی به مغز شرکت کنندگان در این مطالعه تحویل دهند تا بتواند از سد خونی مغزی عبور کند.

در این مطالعه 25 فرد لاغر، 10 فرد دارای اضافه وزن و 12 فرد چاق شرکت داشتند. به برخی از افراد انسولین از طریق اسپری بینی و به گروه کنترل، دارونما داده شد.

سپس محققان، با استفاده از یک تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی(fMRI)، فعالیت مغز را به منظور تعیین تفاوت های منطقه ای در عمل، نفوذ پذیری و غلظت انسولین، اسکن و کنترل کردند.

نتایج نشان داد که اثر انسولین داخل بینی را می توان در مناطق پری فرانتال( پیش پیشانی) که به شبکۀ حالت پیش فرض یا (DMN) شناخته می شود، تشخیص داد. شبکه ی حالت پیش فرض یک گروه از مناطق مغزی است که در هنگام استراحت فرد فعال می شوند.

DMN  در فرآیندهای شناختی نقشی مرکزی دارد. علاوه بر این، استفاده از انسولین داخل بینی ارتباط بین نورونهای DMN و هیپوکامپ را بهبود می بخشد، هیپوکامپ جایی است که فرآیندهای مربوط به رفتارهای تغذیه ای و تعادل انرژی اتفاق می افتد.این موضوع می تواند توضیح دهد که چرا شرکت کنندگان همگی پس از استفاده از انسولین داخل بینی، احساس گرسنگی می کنند.

شاید جالب ترین واقعیت این باشد که رساندن انسولین به مغز اثر این هورمون را در بدن بهبود می بخشد. افرادی که دارای انسولین فعال در DMN بودند، دارای حساسیت بالاتری به انسولین در بدن خود بودند.

محققان بر این باورند که افزایش قابلیت ارتباط بین مناطق مغزی که توسط انسولین تنظیم می شود، ممکن است به ارسال سیگنال از طریق هیپوتالاموس کمک کند تا دریافت انرژی را در طول دوره های تغذیه ی بیش از حد( پرخوری) محدود نماید.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/insulin-in-the-brain-plays-key-role-in-feeding-behaviour،new-study-finds-93518956.html